01.03. 2019 8:00 am – 01.06. 2019 | 11:59 pm MEZ
Register and Submission
Historic automobiles in modern advertising
Maria Strieder – Freigeist
Wie Ferdinand Porsche bereits in seinem Zitat erwähnt, steckt hinter jeder Erfindung ein Genie, das sie erschaffen hat. Aus diesem Grund widmen sich die Plakate dem Erfinder selbst. In Erinnerung an Ferdinand Porsche ergibt die Felswand sein Profil und in der Landschaft zeichnet sich sein Gesicht. Die Straße führt von seinem Kopf, dem Ursprung seiner Ideen, bis hin zur Umsetzung, in diesem Fall dem Austro Daimler Torpedo. Die sommerliche Landschaft soll einerseits die Energie der Jahreszeit wiederspiegeln, andererseits symbolisiert sie Freiheit und Porsches grenzenlosen Horizont. Zur inhaltlichen Übereinstimmung wurde bewusst dieses Fahrzeug in Szene gesetzt, da es sich für Bergfahrten besonders gut eignet.
Maria Simbirtseva – Timetravelers
Project “Timetravelers”
Forms of these cars have inspired me to create a tense poster, where cars themselves have a main role. Their lines and curves are the greatest example of the perfect graphic and not only graphic design – pure and free from unnecessary details. So I just wanted to emphasize those merits of forms and to say, that such a perfect forms of these cars do not need many graphic elements around them. Because of that I have made accent on modern colors and delicate graphic elements which repeat some of the car curves. With such smooth graphic, powerful clean font and flowing of colors I tried to make an idea of modern high speed and minimalism in forms; to say that cars fit perfectly into modern aesthetics. I called these project “Timetravelers” because these cars reaaly can travel from one time to another, from nowadays to the past and maybe even to the future, and still they will be stylish and captivating.
Pascal Stütz – Torpedo 1929
LUMINOUS
Die durch die Aufgabenstellung angeregte Idee war es, den Austro Daimler Torpedo in einem minimalistischem Design auf dem Plakat zu visualisieren. Die Intention dahinter ist, ein modernes und reduziertes Sujet zu kreieren, welches zugleich nur die geschichtsträchtigen und dynamischen Kurven des Automobils hervorhebt und die Eleganz der Marke betont.
Paul Neuburger – Reflection of Austrian Engineering
Einfach und zugleich dynamisch. Die großzügige schwarze Fläche zieht den Blick des Betrachters ins Zentrum des Plakates. Dort ist die Reflexion eines Automobils platziert. Dabei handelt es sich um das Austro Daimler Torpedo Modell. Das Modell wird plakativ von einer Jahreszahl überdeckt. 1942 bezieht sich auf Ferdinand Porsches Arbeiten. Verwendet wurde der kursive Schriftschnitt der grotesken Schriftfamilie Oswald, das dem Plakat als Ganzes eine Richtung gibt und das sportlich dynamische Thema der Automobile aufgreift.
Sandra Esterer – Torpedo
REISEN SIE ZURÜCK IN DIE VERGANGENHEIT! DER TORPEDO AUS DEM JAHR 1929.
Der Torpedo aus dem Jahr 1929 war der Privatwagen des deutsch-österreichischen Automobilrennfahrer Hans Stuck. Dieser Wagen war besonders gut für Bergfahrten geeignet, deshalb wurde der Torpedo auf dem Plakat in einer Berglandschaft abgebildet. Die Geschichte des Autos soll mit Bild und Text vermittelt werden. Das Auto wurde detailreich und farbgetreu händisch vektorisiert und in die Landschaft eingefügt. Als Eyecatcher wurde die Überschrift „Meilensteine der Mobilität“ mit dem darüber gesetzten Claim „Die Ferdinand Porsche Erlebniswelten“ zentriert und als größtes Element auf dem Plakat eingesetzt. „Meilensteine der Mobilität“ hebt sich zusätzlich durch das Anordnen der einzelnen Buchstaben vor und hinter den Bergen ab und weckt Interesse. Die Farben des Hintergrundes setzen sich aus den Farben des Torpedos zusammen. Dadurch, dass das Auto mit Schatten und Licht plastisch wirkt, wurden Verläufe in den Bergen im Hintergrund eingesetzt, um ebenfalls eine plastische Erscheinung zu bekommen. Die Öffnungszeiten inklusive der Adresse fallen einem als zweites auf. Man soll gleich erfahren, von wem dieses Plakat stammt und wo Fahrtraum zu finden ist. Hinterlegt wurde die weiße Schrift mit dem Lohner Porsche Logo. Dieses wurde in einem dunklen Rot eingefärbt, das sich im Hintergrund wieder befindet und es wurde bewusst unter die gesamte Schrift gelegt. Durch die einzige Übereinanderlagerung dieser Textteile und des Logos auf dem Plakat, entsteht eine gewisse Dynamik im Plakat. Erst im unteren Bereich erfährt man mehr Informationen – zuerst über die Dauerausstellung des Ferdinand Porsche Museums, weiteres über das abgebildete Auto. Durch vektorisieren diverser Autos, könnte man diese Plakatvariante auch mit anderen Autos darstellen. Um einen roten Faden durch das Konzept zu ziehen, muss man beachten, dass eine Hintergrundgeschichte des jeweiligen Autos erzählt wird. Sowohl im dargestellten Hintergrund, als auch im darunterstehenden Text soll man Informationen bekommen. REISEN
Register and Submission
Jury selection of the “Voting Shortlist”
Publication of the designs online and beginning of the public vote.
The public voting phase is delayed by about 1 week due to the amount of submissions.
Announcement of the 10 most voted designs and start of the exhibition in fahr(T)raum. The designs are presented on large stands. (accessible to all visitors daily from 10 am to 5 pm)
Presentation of the fahr(T)raum Awards
Topic
In the Ferdinand Porsche Erlebniswelten fahr(T)raum Mattsee, under the title “Milestones of Mobility”, a collection of historic vehicles is displayed, all of which stem from the visionary spirit of Ferdinand Porsche. From the coach to the beetle, the exhibition presents automotive beauties from 1900 to 1942.
Yet the Austro Daimler company at that time was not only a pioneer in automotive development itself, but also in the eld of advertising graphics. The graphic subjects that the company developed for automotive advertising in the 1920s and 30s still inspire designers worldwide today.
In commemoration, this year’s “fahr(T)raum Students Award” is dedicated to graphic design – especially in automotive advertising.
Students and graduates are invited to place historic automobiles in interplay with contemporary graphics. The disparate aesthetics of his- torical product form and modern graphic design should be presented in the form of an A1 poster – content-related statements on the poster are not relevant.
On the organiser ́s website, 6 Ferdinand Porsche Erlebniswelten car templates are ready for download – these may be used, but are not compulsory, for the poster. The design, however, should include an Erlebniswelten vehicle. Colouring, typography and other design elements are freely selectable.
Promoter / Organiser
Fahrtraum GmbH
Passauerstraße 30
A-5163 Mattsee
Telefon: +43 (0)6217 592 32 | E-Mail: marketing@fahrtraum.at
Eligible
National and international students of relevant disciplines or graduates whose degree is no longer than three years old are eligible to parti- cipate. The submission may be made as an individual or as a team. The number of submissions is limited to three drafts per submitter/team. Participation is free. The minimum age for submission is 16 years.
Exclusion of persons
Jurors and the promoter and their employees are excluded from participation.
Registration and submission
Registration and submission are performed online at:
www.fahrtraum.at/award
Evaluation procedure
After closure of the submission deadline, all designs duly submitted will be reduced by the jury to a shortlist of the top ten submissions. In addition, anyone interested may “like” a favourite design on the website – the design with the most “likes” enters the shortlist as a popular vote. The shortlist will be discussed in a joint meeting of all jury members and the ve best designs will be determined.
Evaluation criteria
-Treatment of the “historical/modern” topic -Graphic quality
-Innovative character
Jury
The evaluation will be undertaken by a well-known expert jury, including Engineer Ernst Piech (oldest grandson of Ferdinand Porsche). The other jury members will be announced in the near future.
Prizes
The ten shortlisted designs will be displayed in an exhibition in fahr(T)raum Mattsee from August 8 to September 27. The fahr(T)raum Students Award itself is endowed with a total of 3,000 euros and is awarded as follows:
1. Platz € 1,500.00
2. Platz € 1,000.00
3. Platz € 500.00
4. Platz € 300.00
5. Platz € 200.00
The winners will also receive certi cates and trophies.
Preisverleihung
The winners will be announced at the award ceremony in fahr(T)raum Mattsee on 8 August 2019 at 06:30 pm.
(We would like to point out that travel costs and accommodation costs are not assumed.)
Liability / rights
By registering for the contest, the submitter con rms that he/she/they is/are the owner of the copyright and publication rights to the sub- mitted works and declares that the submission and publication of the work does not violate any third party rights and does not transgress standards of public decency.
The submitter commits him/herself to indemnify the promoter against all claims by third parties which accrue to the promoter as a result of alleged or actual infringements in connection with the submitted work.
The submitter acknowledges that the promoter is not liable to any kind of duty of care for submitted work and also assumes no liability for damage to the submission or for any damage caused by the submission.
For all the submitted works and documents (photos, renderings, sketches, texts, logos, etc.), the submitter grants the organiser unrestricted content right of use for publication of all kinds, free of charge and unlimited in terms of time and space.
The copyright to the work remains with the designer.
fahr(T)raum reserves the right to produce a postcard or poster print of the three rst-placed designs and to distribute them. The winners are in agreement with the associated exploitation rights (the name of the graphic designer will be noted on the postcards or posters in any case). The winners are entitled to advertise the conferment of the fahr(T)raum Students Award.
Participation in this competition is not associated with any legal claim. By registering or submitting, all participants accept these general terms and conditions and the conditions of participation of the fahr(T)raum Students Award.
The cash prizes will be transferred by the organiser as soon as possible after the award ceremony to the accounts mentioned by the winner within the EU. Only one account (IBAN, BIC) can be speci ed for each prize. In the event that several persons are behind a submission, the participant vis-à-vis the organiser is responsible for the use and/or distribution of the prize money.
The participants further agree that their personal data (name, address, email) made available during the submission may be electronically stored and used and processed by the organiser. These will be deleted after the exhibition no later than 31.12.2019.
Tuesday to Sunday
10:00 a.m. – 5:00 p.m
Closed on Mondays
24.12. & 31.12. until 1 pm
25.12. & 26.12. & 1.1. closed
fahr(T)raum
Passauer Straße 30
A-5163 Mattsee
Phone: +43 (0)6217 592 32
E-Mail: office@fahrtraum.at